Sosiaalisen median maailmassa tapahtuu jatkuvaa kehitystä ja trendit vaihtelevat vuodesta toiseen. Muutokset ovat nopeita ja kilpailu eri somealustojen välillä on kovaa. On tärkeää olla ajan hermolla pysyäkseen mukana vauhdikkaasti muuttuvassa someympäristössä, ja sitä varten esittelemme tässä artikkelissa sosiaalisen median trendit 2023 -katsauksen.

TikTokin suosio kasvaa

Videoiden merkitys sosiaalisessa mediassa on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana, ja ne ovat vakiintuneet oleelliseksi osaksi somemaailmaa. Videosisällöistä etenkin lyhytvideot ovat erityisen suosittuja, joihin esimerkiksi valtavan suosion saavuttaneen TikTokin toimintaperiaate perustuu. TikTok on avannut myös yrityksille uudenlaisia markkinointimahdollisuuksia. Todennäköistä on, että TikTok jatkaa kasvuaan myös tulevaisuudessa ja on yhä enenevissä määrin potentiaalinen markkinointikanava.

Vaikuttajayhteistyö lisääntyy

Koska sosiaalisen median osuus yritysten markkinointisuunnitelmasta on yhä suurempi, voidaan tulevaisuudessa odottaa myös laajempaa vaikuttajayhteistyötä. Vaikuttajat ovat muodostaneet someen jo omanlaisensa markkinointiväylän, joka mahdollistaa suurten yleisömassojen tavoittamisen persoonallisen sisällön kautta. Vaikuttajamarkkinointi on siis erittäin tehokas työkalu yritysten kohderyhmien tavoittamiseen ja tuotteiden sekä palveluiden mainostamiseen, joka samalla myös vahvistaa brändin imagoa. Vaikuttajayhteistyön merkityksellisyyden voidaankin siis povata lisääntyvän entisestään tulevina vuosina.

Sosiaalinen myynti laajenee

Sosiaalisella myynnillä tarkoitetaan sähköistä kaupankäynnin muotoa, johon kuuluu samanaikaisesti myös markkinointia. Tavoitteena on rakentaa ja vahvistaa asiakassuhteita sekä lisätä myyntiä somekanavien kautta esimerkiksi sisällöntuotannon ja vuorovaikutuksen keinoin. Monissa somekanavissa on nykyisin myös mahdollista tehdä ostoja suoraan alustalta, joten yrityksillä on mahdollisuus laajentaa sisältömarkkinoinnin ohella varsinaista myyntiään myös sosiaalisen median verkkokauppoihin. Käyttäjät etsivät ja lähestyvät yrityksiä sekä tekevät ostoja myös somen kautta, joten yrityksen vahva sosiaalisen median läsnäolo ja käyttäjiin vetoavat monipuoliset mahdollisuudet ovat todennäköisiä menestysvaltteja myös tulevaisuudessa.

Yhteenveto vuoden 2023 trendeistä

Kiteytetysti sanottuna sosiaalisen median trendit 2023 voidaan ennustaa olevan lyhytvideoiden, etenkin TikTokin kasvava suosio, vaikuttajayhteistyön merkityksen lisääntyminen ja sosiaalisen median myynnin laajeneminen. Trendit kannattaa ottaa huomioon, kun suunnitellaan yrityksen tulevaa markkinointistrategiaa, sillä sosiaalisen median trendien seuraaminen auttaa tavoittamaan kohderyhmäsi paremmin ja entistä relevanteimmilla tavoilla. On siis tärkeää, että yritys pysyy mukana sometrendien aallonharjalla. Me SomeDaylla autamme myös mielellämme yritystänne hyödyntämään somekanavia trendit huomioiden. Katso palvelumme tai kysy lisää!