Markkinointiaiheisia uutisia lukiessa termi NFT hyppää silmiin jatkuvasti. Meta on ilmoittanut jo aiemmin, että Instagramissa voi tulevaisuudessa ostaa ja myydä NFT-tuotteita ja pari viikkoa sitten myös Marimekko laski liikkeelle ensimmäisen NFT-tuotteensa ja lanseerasi virtuaalisen Unikko-kukkakedon. Mitä NFT:t ovat ja mistä oikein on kysymys?

Mikä ihmeen NFT?

NFT lyhenne tulee sanoista non-fungible token, joka tarkoittaa sitä, että jokainen NFT on ei-vaihdettava eli uniikki. NFT-kategorioita ja -mahdollisuuksia on lukuisia, mutta NFT-taide ja NFT:t peleissä avaavat asiaa selkeimmin, joten avataan näiden kautta sitä, mistä NFT:ssa on kysymys. Lisäksi tarkastellaan miten NFT:t ovat tulossa Instagramiin ”digitaalisiksi keräilykohteiksi”.

NFT-taide – uniikki taideteos ja digitaalinen aitoustodistus

NFT-taide on käytännössä digitaalisessa muodossa olevaa taidetta. Aivan kuin Mona Lisoja on vain yksi, NFT-taideteoksia on yksi kappale kutakin. Näin NFT on uniikki taideteos ja siihen liittyvä digitaalinen aitoustodistus, joka takaa sen, että kun olet sen ostanut ei kukaan muu voi omistaa samaa taideteosta eikä sitä voida väärentää tai kopioida, koska jokaisesta teoksesta on olemassa oma digitaalinen aitoustodistus.

Taidekokoelmia on paljon erilaisia ja tunnettuja esimerkkejä ovat Cryptopunks ja Bored Ape Yacht Club. Jos haluaisi ostaa yhden tylsistyneen apinan, voisi sen ostaa esimerkiksi yhdeltä käytetystä kauppapaikasta OpenSeasta, noin 63 Ethereumilla eli hinnalla, joka vastaa n. 66 850 euroa (22.11.2022). OpenSeasta löytyy lukuisa määrä myös muita NFT-tuotteita esimerkiksi Ozzy Osbourne on julkaissut oman lepakkokokoelman, mutta nämä ovat huomattavasti edullisempia ja yksi lepakko olisi mahdollista saada noin 71 eurolla itselleen.

NFT:t pelimaailmassa

Pelipuolella puolestaan Axie Infinity on esimerkki, jossa liikkuu isoja rahoja. Tässä ideana on, että pelaaja hankkii itselleen Axie-hahmon ja taistelee sillä muiden hahmoja vastaan. Jokainen hahmo on uniikki ja niillä on erilaisia ominaisuuksia, jotka tekevät niistä myös kalliimpia, kun toiset.

NFT:t – Instagramin digitaaliset keräilykohteet

Instagramiin NFT:t ovat tulossa ”digitaalisina keräilykohteina”. Tällä hetkellä uutta ominaisuutta ja sitä miten se toimii voi tarkastella muutamilta tietyiltä tileiltä (mm. @adambombsquad ja @bluethegreat, ) ja tätä testataan ensin USAssa, joskin Meta on aloittanut jo elokuussa toiminnallisuuden laajentamisen yli 100 eri maahan myös Aasiassa, Afrikassa ja Lähi-Idässä.

Mielenkiinnolla jäämme odottamaan mitä mahdollisuuksia NFT:t tuovat markkinointiin ja brändeille lähivuosina!