Markkinointi sosiaalisessa mediassa on itsessään hyvin laaja käsite ja sisältää valtavan määrän erilaisia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia. Tämän vuoksi on hyvin tärkeää osata rajata ja pohtia, mitä somessa halutaan markkinoida, mitä/keitä markkinoinnilla halutaan saavuttaa ja miten markkinointia halutaan tehdä. Lue lisää alta, minkälaista markkinointia sosiaalisessa mediassa voi toteuttaa ja mitä siinä kannattaa huomioida.
Somemarkkinoinnin perusperiaate
Markkinointi sosiaalisessa mediassa tähtää esimerkiksi uusien asiakkaiden tavoittamiseen ja jo olemassa olevien asiakassuhteiden vahvistamiseen. Näitä tavoitteita yritetään saavuttaa kohderyhmää puhuttelevalla sisällöllä niin kuvien, artikkelien kuin videoidenkin avulla, joita julkaistaan yrityksen erilaisissa somekanavissa kuten Facebookissa, Instagramissa tai TikTokissa. Markkinointi voidaan jakaa kahteen eri ryhmään; orgaaniseen eli ilmaiseen näkyvyyteen ja maksettuun mainontaan.
Orgaaninen näkyvyys vs maksettu mainonta
Orgaanisella näkyvyydellä tarkoitetaan näkyvyyttä, joka aikaansaadaan ainoastaan yrityksen itse tuottamalla sisällöllä ilman mainoskuluja. Tämänkaltainen sisältö on esimerkiksi yrityksen itse kirjoittama blogiartikkeli, tuotekuva tai vaikkapa lyhyt videokatsaus yrityksen toimistopäivästä. Vaikka orgaaninen näkyvyys itsessään on ilmaista niin itse sisällöntuotantoon on yleensä kuitenkin kannattavaa panostaa rahallisesti. Sisältömarkkinointia ei kannata myöskään keskittää pelkästään myynnin ympärille vaan pikemminkin luoda kuvaa yrityksen aktiivisuudesta ja asiakaslähtöisyydestä.
Maksetussa mainonnassa sisällön näkyvyyttä taas tuodaan esiin nimensä mukaisesti mainonnasta maksamalla. Mainoseuroilla tehostetussa mainonnassa on erilaisia kohdentamisvaihtoehtoja, joiden avulla on mahdollista tavoitella yritykselle uusia asiakkaita tehokkaammin toisin kuin orgaanisen näkyvyyden avulla. Mainonnan kohdentamisessa täytyy olla kuitenkin tarkkana, etteivät mainokset näy väärissä yhteyksissä kohderyhmään soveltumattomille henkilöille, sillä tämä tarkoittaa luonnollisesti hukkaan heitettyä rahaa. Tärkeää on siis tunnistaa relevantit kohderyhmät ja mainontaan soveltuvat alustat.
Vie markkinointi someen
Sosiaalisen median rooli nykypäivän markkinoinnissa on niin suuri, että on tärkeää tunnistaa ainakin sen perusperiaatteet, jotta voi viedä oman yrityksen markkinointia oikeaan suuntaan. Oleellista onkin ymmärtää orgaanisen näkyvyyden ja maksetun mainonnan eri mahdollisuudet sekä ihanteellisessa tapauksessa hyödyntää molempien tarjoamia markkinointimahdollisuuksia. Me SomeDaylla viemme mielellämme yrityksesi someen ja toteutamme tarvittaessa kaiken markkinoinnin sosiaaliseen mediaan; oli se sitten orgaanista tai maksettua. Älä epäröi vaan vilkaise palvelumme ja ota yhteyttä niin keskustellaan yhdessä juuri teidän yrityksellenne sopivista vaihtoehdoista!