Sosiaalisen median kanavista LinkedIn tunnetaan erityisesti muun muassa työelämän verkostoitumisesta ja esimerkiksi rekrytoinnista, mutta myös brändin rakentamisesta. LinkedInin käyttäjiä on Suomessa jo noin 850 000 tuhatta, joten mahdollisuudet ammattimaiseen verkostoitumiseen ja eri kohderyhmien tavoittamiseen ovat laajat. Jos kyseinen kanava ei ole vielä tuttu, tutustu alla millainen alusta LinkedIn on yrityksille.
Mikä on LinkedIn ja miksi yrityksen kannattaa hyödyntää sitä?
LinkedInin toimintaperiaate perustuu työelämän verkostoitumiseen ja ammatillisen osaamisen esilletuontiin. Käyttäjien profiilit toimivat ikään kuin ansioluetteloina, joissa kerrotaan omasta osaamisesta, ja rekrytoijat hyödyntävät näitä tietoja etsiessään sopivia työntekijöitä. Facebookin kaltaisesti alustalla voi myös julkaista, keskustella ja liittyä ryhmiin.
Alustalla voi luoda yritykselleen yritysprofiilin, joka on helppo tapa työnantajamielikuvan luomista ja brändin rakentamista varten. Profiilissa on mahdollista esitellä myös yrityksen omia palveluita ja tuoda esille työntekijöiden asiantuntijuutta sekä hyödyntää kanavaa rekrytoinnissa. B2B-yritysten kohdalla LinkedIn on myös oiva väylä verkostoitumiseen uusien yhteistyökumppaneiden tai asiakasyritysten kanssa.
Yritysprofiilin perustaminen
Yrityssivun luominen LinkedIniin on täysin ilmaista. Ennen sivun luomista kannattaa yrityksen miettiä sopiva strategia eli mitä profiilin avulla halutaan tavoitella, esimerkiksi asiakashankintaa, työnantajamielikuvan vahvistamista, tiedottamista vai jotain muuta. Kannattaa myös huomioida, että laadittava sivu tukee yrityksen tavoitteita, mielikuvaa ja brändiä sekä sitouttaa seuraajia. Onnistuneen profiilin kannalta sivun ylläpitoon on asennoiduttava pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti, ja toiminnassa on tärkeää olla säännöllisen aktiivinen. Näkyvyyden kasvattamisessa kannattaa harkita LinkedIn-mainontaa, jonka avulla voi kohdentaa sisältöä juuri oikeille kohderyhmille, tavoittaa uusia asiakkaita ja puhutella lukijoita juuri heitä kiinnostavalla tavalla. LinkedIn on myös rekrytoinnin osalta tehokas kanava, joten tämän ominaisuuden hyödyntämistä kannattaa lisäksi harkita.
Ota LinkedIn haltuun
LinkedIn kannattaa ehdottomasti sisällyttää osaksi yrityksen markkinointia, sillä LinkedIn luo yrityksille monenlaisia mahdollisuuksia ja tarjoaa tukea oman brändin kehittämisessä sekä esilletuomisessa. Tärkeää on olla suunnitelmallisen säännöllinen julkaisujen kanssa, puhutella kohderyhmiä heihin vetoavalla tavalla ja tuottaa laadukasta sisältöä, joka kiinnostaa yrityksen seuraajia. Tuntuuko, että LinkedIn olisi yrityksellesi sopiva kanava, mutta tarvitsisit apua alkuun pääsemisessä? Ota yhteyttä niin suunnitellaan yhdessä yrityksellesi sopiva LinkedIn-strategia!