Instagram on visuaalinen kanava, joten oman kuvasisällön tyylin voi määritellä hyvinkin tarkasti, jotta erottuisit positiivisella tavalla muista julkaisuista ja sinut tunnistettaisiin heti.

  • Pystymuotoiset videot eli Reelsit/Kelat keräävät tällä hetkellä paljon näkyvyyttä (8.2.2023). Niitä voi luoda myös kuvista, jos laadukkaan videomateriaalin tuotanto ei ole vielä mahdollista.
  • Instagramissa nähdään usein siloiteltuja ja käsiteltyjä kuvasisältöjä. Yksi erottautumiskeino voi toki olla rennompi ja siloittelemattomampi sisältö.
  • Julkaisuja suunnitellessa kannattaa miettiä myös sitä, miltä julkaisut näyttävät omalla profiilisivullasi.
  • Muista, että kuvat ja videot rajautuvat täällä aina neliöiksi, vaikka ne feedissä olisivatkin pysty- tai vaakajulkaisuja
  • esim. sakkikuvio näyttää mukavalta profiilissa. Sellaisen luominen vaatii, että joka toinen julkaisu on esim. vaalea ja joka toinen tumma.
  • Voit rajata kuvat toisella ohjelmalla tiettyyn muotoon jo ennen julkaisua. Toisin sanoen kuvan päälle voi lisätä esim. pyöreän kehyksen, jolloin kuva näkyy kehyksen keskeltä. Kehys voi olla yksivärinen tai kuviollinen, siinä voi olla esim. yrityksesi logo.
  • Jos lisäät kuviin logoja tai muita toistuvia tunnuksia, kannattaa nekin tehdä kuvankäsittelyohjelmalla niin, että tunnukset osuvat varmasti aina samaan kohtaan kuvaa.
  • Filttereitä eli valmiita kuvankäsittelyn asetuksia käytettiin Instagramin alkuaikoina erittäin paljon, nyt niiden suosio on jonkin verran hiipunut. Niitä voi silti hyvinkin käyttää! Yhtenäisyyden vuoksi yritykselle kannattaa valita käyttöön yksi tietty filtteri, jotta kuvamaailma pysyisi yhtenäisenä.
  • Kuva voi sisältää myös tekstiä tai olla kokonaan piirretty eli kuvitus
  • Sekä pysty- että vaakamuotoinen kuva käyvät, mutta neliönmallinen on Instagramin perusoletus. Voit muokata kuvan mittasuhteita jonkin verran julkaisemishetkellä tai etukäteen kuvankäsittelyohjelmalla.