Sosiaalisen median käyttö on kenties runsainta ja suosituinta erityisesti 13–29-vuotiaiden nuorten keskuudessa, ja käyttäjistä lähes kaikki käyttävät sosiaalista mediaa älypuhelimen kautta. Ebrand Group Oy:n ja Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden yhteistyössä toteuttaman tutkimuksen mukaan nuorten käyttämät sosiaaliset mediat perustuvat pääosin videosisältöihin, ja suurin osa suomalaisista nuorista käyttää somea jopa 20 tuntia viikossa. Tilastojen valossa suosituimpia nuorten käyttämiä sosiaalisia medioita ovat muun muassa

  • YouTube (88 %)
  • Instagram (82 %)
  • TikTok (57 %)

Facebookin suosio on laskenut nuorten keskuudessa vuosi vuodelta, ja nykyisin nuorista enää alle puolet käyttää Facebookia. Toisaalta vaikka etenkin teini-ikäiset eivät juurikaan alustalla viihdy, on Facebook varsin suosittu edelleen yli 20-vuotiaiden käytössä. Instagramin suosio pysyy melko tasaisena iästä riippumatta, kun taas YouTuben käyttö alkaa vähentyä yli 24-vuotiaiden keskuudessa. TikTok on erityisen suosittu kaikkein nuorimpien käyttäjien keskuudessa, mutta käyttö laskee hieman iän myötä.

Mitä nuoret tekevät somessa?

Nuorista lähes kaikki käyttävät sosiaalista mediaa lukemiseen, selaamiseen ja tykkäämiseen. Myös musiikki ja videot ovat keskeisessä roolissa, ja suurin osa esimerkiksi kuuntelee musiikkia sekä katselee videoita sosiaalisessa mediassa ollessaan. Tekstipohjaista sisällöntuotantoa, kuten tilapäivityksiä ja kommentointia tehdään nykyään entistä vähemmän, ja myös yleisesti nuoret tekevät harvemmin itse sisältöä. Nuorten sosiaalisen median käyttö perustuu siis hyvin pitkälti uuden tiedon etsimiseen, viestittelyyn, videoiden katseluun ja musiikin kuunteluun.

Tulevaisuuden trendit nuorten sosiaalisen median käytössä

Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että nuorten käyttämät sosiaaliset mediat ovat hyvin pitkälti videopainotteisia, ja tämä ominaisuus korostuu myös nuorten omassa somekäyttäytymisessä. Sisältö on yleensä helposti saatavilla, ja se on nopeasti katsottavissa. Erityisesti YouTube, TikTok ja Instagram ovat suosittuja somekanavia, joissa voi katsella etenkin lyhyitä, mutta myös viihdyttäviä videosisältöjä. Edellä mainituissa somekanavissa julkaistavat livestriimit ja videoblogin tyyppiset sisällöt vetoavat myös vahvasti nuoriin käyttäjiin. Somealustoista taas Facebookin käyttö näyttää olevan melko jyrkässä laskussa nuorison keskuudessa eikä sen suosio ole enää samalla tasolla kuin aiempina vuosina. Nuorten myös ennustetaan viihtyvän yhä edelleen samoissa suosituissa somekanavissa myös tulevaisuudessa.