Tänä päivänä monet työnhakijat käyttävät sosiaalista mediaa työnhakukanavana, joten yrityksen rekrytoinnissa on oleellista huomioida työllistämisen mahdollisuutta myös somekanavien kautta. Perinteisten työpaikkailmoitusten ohella rekrytointi sosiaalisessa mediassa voi tehostaa kohderyhmien tavoittamista, ja suositeltavaa on olla esillä juuri niissä kanavissa, joissa myös potentiaaliset työntekijätkin ovat. Oikein hyödynnettynä sosiaalinen media tuo rekrytointiin uudenlaisia mahdollisuuksia.

Tunne kohdeyleisösi

Yrityksen on tärkeää tuntea kohderyhmänsä ja somekanavat, joita he todennäköisesti käyttävät. Oleellista on myös tunnistaa, miten kohdeyleisö käyttää sosiaalista mediaa ja minkälaisia potentiaaliset somekanavat ovat luonteeltaan, jotta niitä voi hyödyntää rekrytoinnissa mahdollisimman tehokkaasti. Hyvä kohdeyleisön tuntemus, rekrytointiin istuvat sosiaalisen median kanavat ja yrityksen tarpeisiin sopivat rekrytointimenetelmät ovat avainasemassa tuloksellisuuteen tähtäävässä rekrytoinnissa.

Sosiaalinen media ja työnhakupalvelut

Rekrytointi sosiaalisessa mediassa tuo lisätukea perinteisten netin työnhakupalveluiden oheen, sillä kohdentamisen lisäksi somekanavien avulla voi tavoittaa myös niin sanotut passiiviset työnhakijat. Työnhakupalveluita käyttävät nimittäin useimmiten ihmiset, jotka etsivät aktiivisesti työpaikkaa. Somessa työnantajan omat työntekijät voivat edesauttaa rekrytointia esimerkiksi jakamalla tai julkaisemalla työilmoituksia omissa profiileissaan. Somekanavista erityisesti LinkedIn ja Facebook sopivat tähän tarkoitukseen. Vaikka sosiaalinen media on painottunut enemmän ihmisten vapaa-ajan viettoon, toimii some oivana lisäkanavana potentiaalisten työnhakijoiden tavoittamisessa. Lisäksi sosiaalinen media voi oikein käytettynä tukea yrityksen työnantajamielikuvaa.

Panosta työnantajamielikuvaan

Rekrytointia tehtäessä työnantajamielikuvan luomisessa ja ylläpitämisessä on tärkeää olla rehellinen ja aito. Työnhakijat haluavat usein selvittää työnantajien taustoja, ja some sekä internet ovat pullollaan erilaisia keskusteluja, joiden sävy vaikuttaa myös työnantajan maineeseen. Somen työpaikkailmoituksista voi siis jättää pois turhat liioittelut – yrityksen ei tarvitse yrittää esittää sellaista, jota ei ole. Oleellista on esittää asiat niin kuin ne ovat, ja rehellisellä sekä aidolla lähestymistavalla yritys voi luoda itsestään hyvää työnantajamielikuvaa.

Somerekrytointi tulevaisuudessa

Vaikka sosiaalinen media on toistaiseksi käytössä ennemminkin täydentävänä kanavana työnhakupalveluiden ohella, on todennäköistä, että työnhaku tulee siirtymään enenevissä määrin sosiaalisen median eri kanaviin. Sosiaalisen median kanavat tulevat todennäköisesti linkittymään läheisesti työnhakupalveluihin, ja somen tuomat mahdollisuudet sekä ominaisuudet tulevat olemaan laajemmin myös työnhakupalveluita käyttävien saatavilla.