Sosiaalisen median rooli markkinoinnissa jatkaa kasvamistaan ja sen tärkeydestä liiketoiminnassa puhutaan paljon. Some on luonut yrityksille tavan aivan uudenlaiseen viestintään ja mahdollistanut asiakkaiden tavoittamisen vaikka kotoa käsin. Sosiaalisen median hyödyt yritykselle ovat merkittäviä, mutta on kuitenkin tärkeää osata rakentaa sosiaalisen median kanavia oikeilla toimenpiteillä ja johdonmukaisesti. Mutta mitä hyötyä pitkäjänteisellä someen panostamisella sitten on? Tutustu tärkeimpiin hyötyihin alla!
1. Verkostoituminen
Yksi somen suurimmista hyödyistä yritykselle on ehdottomasti verkostoituminen. Sosiaalinen media tarjoaa loputtoman määrän mahdollisuuksia verkostoitumiseen ajasta ja paikasta riippumatta. Verkostoitumista voi toteuttaa käytännössä monella eri tapaa: seuraamalla, kommentoimalla, tykkäämällä, jakamalla – vain taivas on rajana!
2. Näkyvyys
Sosiaalinen media on oiva kanava yrityksen näkyvyyden kasvattamiseen ja tunnettuuden lisäämiseen. Monipuolisella ja laadukkaalla sisällöllä voi erottautua joukosta sekä houkutella puoleensa kiinnostuneita asiakkaita. Mitä aktiivisempi ja suositumpi yritys on somessa, on sen näkyvyys parempi myös Google-hakujen yhteydessä.
3. Tavoitettavuus
Suurin osa ihmisistä käyttää nykypäivänä somea, joten suurella todennäköisyydellä he myös etsivät yrityksen palveluita ja tuotteita eri somekanavista. On siis tärkeää, että yritys on löydettävissä ja helposti tavoitettavissa sosiaalisessa mediassa. Asiakkaat voivat löytää itseään kiinnostavia yrityksiä ja yritykset taas voivat tavoittaa liiketoiminnalleen merkittäviä asiakkaita – yritykset ja asiakkaat voivat siis lähestyä toisiaan hyvin matalalla kynnyksellä.
4. Kustannustehokkuus
Yrityksen kannalta kenties paras sosiaalisen median tuoma hyöty on sen kustannustehokkuus. Sometilien ylläpitäminen ja päivittäminen ei maksa mitään, ja maksettu mainontakin tulee edullisemmaksi kuin esimerkiksi perinteisten lehtimainosten laatiminen. Yritys voi siis säästää pitkän pennin somemarkkinoinnin avulla.
5. Kilpailijoiden seurattavuus
Liiketoiminnan kannalta oleellista on olla myös kartalla omista kilpailijoistaan, ja somessa kilpailijoita voi tarkkailla tarvittaessa monien eri kanavien kautta. Sosiaalisessa mediassa kilpailijoidensa toimia voi seurata esimerkiksi havainnoimalla heidän markkinointitaktiikoitaan, viestintätyylejään ja yleistä aktiivisuuttaan. Kilpailijoiden tarkkailusta voi ottaa oppeja taskuun oman yrityksensä eduksi ja jatkokehittää niistä itselleen merkittävän kilpailuedun.
Some haltuun jo tänään
Kuten edellä voi huomata, sosiaalisen median hyödyt yritykselle ovat merkittäviä. Some ei ole enää pelkästään yksityishenkilöiden välisen viestinnän alusta vaan myös tärkeä väylä yritystoiminnan vahvistamiseen ja kehittämiseen. Olethan siis jo somessa? Jos et niin ei hätää! Katso SomeDayn palvelut ja ota yhteyttä niin viemme yrityksenne someen!