Sosiaalisen median haitat yritykselle saattaa kuulostaa vieraalta käsitteeltä, sillä usein keskitytään korostamaan ensisijaisesti somen tuomia hyötyjä. Vaikka yritys voikin hyötyä somesta monella eri tavalla, on sosiaalisessa mediassa myös varjopuolensa, joista on hyvä olla tietoinen. Lue tarkemmin alta, mitä vähemmän myönteisiä piirteitä someen liittyy ja miten niitä voi välttää.
1. Tietoturvauhat ja huijaukset
Somessa ja netissä ylipäänsä on nykypäivänä liikkeellä hakkereita sekä yritysten nimissä tehtailtuja huijauksia. Varsinkin isot yritykset ovat suuremmassa riskissä joutua tietoturvahyökkäysten kohteiksi. Somen maailmassa turvallisuusriskejä on aina olemassa, joten uhkien ehkäisemiseen täytyy panostaa huolellisesti.
2. Varovaisuus
Vaikka somessa on sallittua tehdä postauksia rennommallakin otteella, on silti kuitenkin hyvä miettiä kahdesti ennen kuin julkaisee sisältöä. Sana- ja kuvavalintojen kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei julkaisuillaan välitä esimerkiksi liian negatiivisia tunteita herättäviä sopimattomia viestejä. Yritys voi leimautua helposti ja pahimmassa tapauksessa menettää maineensa, joten sisällöt kannattaa aina käydä läpi ennen kuin niitä julkaisee.
3. Liioittelu
Liian suorasukaisten julkaisujen ohella myös liioittelu voi kääntyä yritystä vastaan. On tärkeää, että yritys esiintyy somessa mahdollisimman realistisesti ja totuuden mukaisesti niin, että somessa luotu kuva yrityksestä vastaa myös todellisuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että yrityksen täytyisi jakaa avoimesti kaikki huonot puolensa. Oleellista on ymmärtää sosiaalisen median vaikutukset, käsitellä kritiikkiä oikein ja edustaa yritystä somessa juuri sellaisena kuin se on.
4. Vähentynyt kasvokkainen vuorovaikutus
Yksi somen haittapuoli voi myös olla yritystoiminnasta riippuen vähentynyt kasvokkainen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. Asiakkaat lähestyvät yrityksiä entistä enemmän somen kautta kuin asioivat esimerkiksi suoraan liikkeessä, joten perinteistä kasvokkaista asiakaspalvelua tapahtuu aiempaa vähemmän. Tämän voi mieltää toisaalta myös myönteiseksi asiaksi, sillä somessa asiakkaiden kanssa voi keskustella aiempaa helpommin ja vaivattomammin.
Haitoista hyötyihin
Vaikka myös somessa on omat haittapuolensa, ei niitä kuitenkaan kannata pelästyä vaan ennemminkin oppia käsittelemään niitä. Sosiaalisen median haitat yritykselle ovat kuitenkin minimaalisia, kun niitä osaa ennaltaehkäistä, ja tärkeää on sisäistää sosiaalisen median kantavat vaikutukset. Jos oma markkinointiote mietityttää, niin ota yhteyttä ja me SomeDaylla hoidamme mielellämme yrityksesi somemarkkinoinnin!