Instagram on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median kanavista, jolla on pelkästään Suomessa noin 2,5 miljoonaa käyttäjää. Alusta tarjoaa käyttäjilleen helposti selattavaa ja jaettavaa visuaalista sisältöä, joten Instagram on oiva kanava myös yritykselle, sillä yritys voi rakentaa omaa brändiä ja tavoittaa kohderyhmiä. Jos yrityksesi ei vielä ole mukana Instagramissa, kannattaa siihen nyt viimeistään tutustua ja ottaa käyttöön oma Instagram-yritystili. Me kerromme, mitä kannattaa ottaa huomioon Instagram-yritystilin perustamisessa ja miksi alusta on hyödyllinen yrityksille.
Mikä on Instagram-yritystili ja miksi se on hyödyllinen?
Henkilökohtaisten tilien lisäksi Instagramiin voi luoda yritystilejä, jotka sisältävät yrityksille tarkoitettuja toiminnallisuuksia. Näitä ovat muun muassa mainostaminen, kävijätiedot ja muut seuraajiin liittyvät tiedot, joita yritys voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan. Halutessaan henkilökohtaisen tilin voi muuttaa myös yritystiliksi tai päinvastoin.
Yrityksen kannattaa ehdottomasti olla Instagramissa, sillä alusta tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet laaja-alaiseen ja persoonalliseen sisällöntuotantoon, joka edesauttaa erottautumista muista brändeistä. Lisäksi Instagramin suosion johdosta niin uusien kuin vanhojenkin asiakkaiden tavoittaminen sekä aktivointi on tehokasta, ja asiakkaat voivat ottaa yhteyttä yritykseen matalalla kynnyksellä. Instagramissa käyttäjien keski-ikä on myös alhaisempi kuin esimerkiksi Facebookissa, joten suuremmalla ikähaarukalla varustetun ihmisjoukon tavoittaminen Instagramissa on todennäköisempää.
Instagram-yritystilin perustaminen
Instagram-yritystilin perustamisessa on hyvä suunnitella etukäteen yritykselle sopiva ja ominainen tyyli sisällön suhteen sekä noudattaa tätä linjaa sisällöntuotannossa. Kannattaa myös kartoittaa kilpailijoiden Instagram-tilejä, joista voi saada osviittaa toimivasta sisällöstä. Yritystiliä ei kannata avata tyhjin käsin vaan suositeltavaa olisi olla jo kourallinen kuva- ja videomateriaalia valmiina. Tämä on kannattavaa siksi, että tilin ensimmäiset julkaisut olisi jo suhteellisen nopeasti tilillä näkyvissä visuaalisen ja houkuttelevan profiilin aikaansaamiseksi.
Itse tilin ylläpidossa tärkeää on julkaisujen säännöllisyys, monipuolisuus ja laadukkuus sekä seuraajien sitouttaminen julkaisuihin toimintakehotuksilla. Yrityksen löydettävyyden, näkyvyyden ja identifioinnin kannalta oleellista on myös muistaa käyttää hashtageja (#) eli avainsanoja, joilla käyttäjät voivat löytää yrityksen julkaisuja. Lisäksi on tärkeää olla itse yrityksenä aktiivinen ja sosiaalinen tykkäämällä muiden julkaisuista, osallistumalla keskusteluihin kommenteilla, seuraamalla profiileja ja uudelleenjakamalla sisältöjä. Aina kannattaa myös lisätä maininta Instagram-tilistä yrityksen muille verkko- ja somealustoille, jolloin liikennettä Instagram-tilille voi kasvattaa entisestään.
Kuulostaako Instagram juuri teidän yrityksellenne sopivalta markkinointikanavalta? Tutustu sosiaalisen median paketteihimme ja ota yhteyttä niin suunnitellaan yrityksellenne sopiva Instagram-markkinointistrategia!