Sosiaalisen median suosio on kasvanut huimasti viime vuosien aikana, etenkin vuoden 2020 alkaneen koronapandemian siivittämänä. Tietyt palvelut ovat olleet käytössä jo vuosia ja siten vakiinnuttaneet paikkansa suosittuina sosiaalisen median alustoina. Toisaalta aika ajoin ilmestyy myös uusia kanavia, jotka haastavat jo olemassa olevien palveluiden suosiota. Olemme listanneet alla tämän hetken suosituimmat sosiaalisen median palvelut ja niiden käyttäjämäärät maailmalla ja Suomessa.

Maailmalla

Facebook – lähes 3 miljardia

YouTube – 2,5 miljardia

Instagram – 1,5 miljardia

TikTok – 1 miljardi

LinkedIn – noin 850 miljoonaa

Lähde: Statista 2022

Suomessa

YouTube – 3 miljoonaa

Facebook – lähes 3 miljoonaa

Instagram – lähes 2,5 miljoonaa

TikTok – yli miljoona

LinkedIn – 850 000 tuhatta

Lähde: DNA, digitaaliset elämäntavat 2022 tutkimus 07/2022

Kuten tilastoista voi päätellä, ovat pitkään markkinoilla olleet YouTube, Facebook ja Instagram edelleen suosituimpien somekanavien joukossa. Vaikka alustat ovat olleet käytössä jo melko kauan, ovat ne kuitenkin uudistuneet merkittävästi vuosien saatossa ja käyttökokemus sekä sisältö ovat laajentuneet huomattavasti kaupallisen sisällöntuotannon ohessa. Myös videosisällön merkitys on kasvanut, ja TikTok on ehdottomasti yksi nykypäivän suosituimmista somekanavista, joka toimii perinteisten YouTuben, Facebookin ja Instagramin haastajana. TikTokin suosion on ennustettu kasvavan entisestään lähitulevaisuudessa.

Lisääntyneen videosisällön perusteella voikin päätellä, että liikkuva kuva, etenkin lyhytkestoinen, vetoaa ihmisiin entistä enemmän sen viihdyttävyyden ja nopean informatiivisuuden johdosta. Toisaalta myös somen käyttö ammatillisesta näkökulmasta on lisääntynyt kaiken ikäisten keskuudessa, joka on huomattavissa LinkedInin käyttäjämäärissä. Nykypäivänä on tärkeää tuoda omaa osaamistaan esiin myös somekanavissa ja LinkedInin kautta voi luoda työelämän kannalta merkittäviä verkostoja.

Tilastojen lukuja ei kuitenkaan kannata käsittää absoluuttisina totuuksina, sillä tutkimustulokset vaihtelevat eri lähteiden mukaan. Tutkimusjoukot ja tiedonkeruumenetelmät ovat erilaisia tutkimuskohtaisesti, joten luvut voivat vaihdella suurestikin. Kiistatonta kuitenkin on, että sosiaalisen median palvelut ovat toinen toistaan yhä enenevissä määrin suosittuja ja merkittäviä markkinoinnin, verkostoitumisen sekä informaation alustoja.

Somekanavat haltuun

Onko yrityksesi jo sosiaalisessa mediassa? Jos ei niin nyt viimeistään kannattaa viedä yrityksesi someen ja tehostaa markkinointia uudelle tasolle! SomeDay tarjoaa tehokkaita sosiaalisen median paketteja ja auttaa mielellään yrityksen sosiaalisen median markkinoinnissa. Tutustu sosiaalisen median paketteihimme ja ota yhteyttä niin sovitaan juuri teidän yrityksellenne sopiva paketti!