Sosiaalisen median käyttö ja sen merkitys yrityksissä on kasvanut vuosi vuodelta ja tätä trendiä tullaan noudattamaan varmasti myös jatkossa. Miten sitten suomalaisissa yrityksissä sosiaalista mediaa hyödynnetään ja miltä tilastot tältä osin näyttävät?

Tilastokeskus julkaisee vuosittain tietoa sosiaalisen median käytöstä yrityksissä ”Tietotekniikan käyttö yrityksissä” -tilastoissa. Uudet luvut saadaan taas tämän vuoden lopulla marraskuussa (25.11.2022) ja aiemmat luvut ovat marraskuulta 2021. Tulemme kertomaan jatkossakin uusimmista tiedoista ja muutoksista SomeDayn blogissa ja somessa.

Yleisesti nouseva trendi – 76 % yrityksistä hyödyntää somea

Yleisesti sosiaalisen median käyttö yrityksissä on kasvanut vuosi vuodelta ja viime vuonna 76 % vähintään 10 henkilöä työllistävistä yrityksistä hyödynsi sosiaalista mediaa. Alla olevasta graafista näet, että luku on kasvanut vuosi vuodelta ja kehityksen suunta on selkeä, sosiaalista mediaa hyödynnetään ja tullaan hyödyntämään koko ajan enemmän.

Sosiaalisen median käyttö (osuus vähintään 10 henkilöä työllistävistä yrityksistä)

Yli 100 henkilöä työllistävissä yrityksissä jopa 96 % hyödyntää sosiaalista mediaa, kun 10–19 henkilöä työllistävistä yrityksistä vain 71 % hyödyntää somea. Näiden välillä olevat kokoluokat hyödyntävät somea niin, että osuus kasvaa asteittain mitä suurempiin yrityksiin mennään.

Toimialalla on merkitystä

Toimialoittain eroa on hyvinkin paljon siinä, miten paljon sosiaalista mediaa hyödynnetään – kun 97 % majoitus- ja ravitsemistoiminnan yrityksistä hyödyntää somea, on vastaava luku 56 % rakentamisen puolella. Vaihtelua on siis hyvinkin paljon ja varmasti tulevaisuudessa näemme, että myös toimialat, jotka eivät niin paljoa somea hyödynnä, tulevat hyödyntämään sitä entistä enemmän.

Tässä blogissa esitetyt luvut antavat mielenkiintoista yleiskuvaa ja suuntaviivoja somen käytöstä yrityksissä – tehtävää vielä on, että kaikki yritykset pääsevät käsiksi somen mahdollisuuksiin. Toisaalta kiinnostavaa on ei pelkästään se, kuinka paljon somea käytetään, vaan myös miten sitä käytetään ja hyödynnetään ja erityisesti tässä on varmasti vielä tehtävää melkeinpä kaikilla yrityksillä. Tavoitteenamme onkin, että mahdollisimman moni yritys saisi hyödynnettyä somen tarjoamat laajat ja monipuoliset – ja kaiken aikaa lisääntyvät mahdollisuudet!